Abilități de comunicare, strategii de predare și învățare pentru preîntâmpinarea părăsirii timpurii a școlii de către elevi a fost proiectul care a avut un rol important atât pentru elevi cât și pentru profesori.

În perioada 14 – 18 noiembrie 2022, o echipă de 14 profesori a reprezentat învățământul buzoian la cursul Erasmus+ KA121, 2021-1-RO01-KA121-SCH-000009224 “Effective Communication – Teaching and Learning Strategies”, –  Abilități de comunicare, strategii de predare și învățare pentru preîntâmpinarea părăsirii timpurii a școlii de către elevi -, în Ljubliana, Slovenia, curs susținut de Primera Courses. Printre cadrele didactice buzoiene care au participat, se numără profesori de la Școala Gimnazială Măgura, Școala Gimnazială Vadu Pașii, Școala Gimnazială Gherăseni, Școala Gimnazială Râmnicelu și Școala Gimnazială Viperești.

Cursul a durat cinci zile, timp în care subiectele despre abilitățile de comunicare, strategiile de predare și învățare privind părăsirea timpurie a școlii de către elevi au fost introduse prin jocuri, lucru interactiv și auto-reflecție. Am aflat despre punctele forte ale caracterului, importanța experienței pozitive, despre zona de învățare, motivație, piața de comunicare.

La curs au participat, pe lângă profesori din România, și colegi din  Ungaria, Grecia, Croația, fiind un schimb de experiență deosebit, unde s-au căutat soluții pentru a preîntâmpina părăsirea timpurie a școlii de către elevi, am învățat unii de la alții, am împărtășit din experiențele noastre personale, am povestit întâmplări cu care ne-am confruntat pe durata carierei noastre didactice.

În timpul acestei săptămâni, am învățat foarte multe despre comunicare, despre rolul ei primordial în procesul de predare – învățare – evaluare,  dar, cel mai mult, am învățat că, pentru a ne ține copiii la școală, trebuie să ne schimbăm noi mai întâi, să fim lângă ei, lângă familiile lor, să comunicăm cu ei, dar și cu părinții lor, să le arătăm prin diverse activități interactive sau în echipă, prin jocuri, că școala poate fi altfel, profesorii pot fi prietenoși și empatici.

Am experimentat aceste metode și tehnici direct, fiind puși să rezolvăm anumite situații – problemă, în echipă sau individual, situații cu care ne întâlnim frecvent la școală. În acest fel, ne-am dat seama că putem să ne ajutăm elevii, dincolo de materia predată, vorbind cu ei, jucându-ne cu ei, implicându-i în diverse activități extrașcolare, extracurriculare și de voluntariat, astfel încât elevii să aibă o stimă de sine crescută, să învețe ușor și să nu mai fie stresați.

Cu cât elevii noștri sunt mai antrenați în activități de tot felul, cu cât comunicăm mai mult cu ei, cu cât ajungem să îi cunoaștem noi pe ei, dar și ei pe noi, cu atât vor avea mai multă încredere în noi, crescând în același timp și încrederea în ei, cu atât vor înțelege că școala le oferă posibilitatea de a deveni oameni deosebiți, cu principii de viață sănătoase, oameni cu care ne vom mândri.

Tehnicile de comunicare exersate pe tot timpul acestui curs Erasmus+ ne arată că putem comunica foarte ușor cu elevii, în moduri plăcute de aceștia – jocuri, lucru în echipă, observând că afirmațiile pozitive venite din partea profesorului sunt o modalitate de a crește stima de sine a elevilor, de a le asigura succesul în procesul instructiv – educativ, iar lucrul în perechi sau în echipă, permite elevilor, prin comunicare, să învețe unii de la alții.

Am avut doi traineri speciali, Tina Skocaj și Mania Golobic, care m-au făcut să învăț multe despre mine ca persoană, dar și ca profesor, care m-au ajutat să-mi îmbunătățesc metodele de comunicare, care m-au făcut să văd ce înseamnă să fii elev din nou, să înțeleg mult mai mult mijloacele de comunicare, în general, și care sunt cele mai bune metode de comunicare pentru elevii mei.

Am avut niște colegi minunați, pe care nu îi cunoșteam dinainte, dar cu care am rezonat și am format o echipă specială, legând prietenii frumoase.

Întorcându–ne acasă, putem, datorită acestui curs, să transmitem și colegilor noștri tehnicile de comunicare învățate, pentru a întâmpina abandonul școlar în comunitățile noastre.

Profesor Veronica Găină

By Olteanu Mariana

Între identitate şi schimbare, prefer schimbarea.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *