Orice conducator auto cunoaste faptul ca, la momentul punerii contactului, in bordul masinii se aprind o serie de „iconite” divers colorate.
Semnificatia martorilor din bordul masinii
Orice conducator auto cunoaste faptul ca, la momentul punerii contactului, in bordul masinii se aprind o serie de „iconite” divers colorate, dupa care acestea dispar. Aceste iconite din bord poarta denumirea de martori de bord.
Motivul aprinderii tuturor martorilor la punerea contactului tine de calculatorul de bord, care verifica functionarea corespunzatoare a sistemelor existente pe masina. In situatia mentinerii unuia dintre martorii de bord aprins chiar si in timpul functionarii motorului, se prezuma nefunctionarea in conditii optime a unuia dintre sistemele autovehiculului.
Martorii de bord pot semnala probleme nesemnificative ca si riscuri si gravitate (lipsa lichid parbriz, bec ars, presiune pneuri etc.), precum si situatii care necesita atentia imediata a conducatorului auto (lichid frana insuficient).
Am luat ca reper, pentru prezentul articol, martorii de bord ai Volkswagen, aprinderea acestora facandu-se in diferite culori, in functie de gravitatea situatiei, unde culoarea rosie necesita atentia imediata si luarea de urgenta a masurilor necesare.
Este de stiut faptul ca martorii vitali unui autoturism sunt aceiasi pentru toate marcile, diferenta facand-o pozitionarea acestora in bord.
Astfel, daca intampinati martorul de culoare rosie in timpul rularii autoturismului, va recomandam sa stationati cat mai curand si sa verificati cartea tehnica a masinii sau site-urile de specialitate, eventual sa apelati reprezentanta auto, in vederea unei indrumari corecte asupra pasilor ce vor trebui intreprinsi (ex: martor ulei de culoare rosie – impune observarea imediata a nivelului uleiului care este intr-atat de scazut incat, fara actiuni imediate, exista riscul calarii motorului).
In situatia in care martorul este de culoare galbena, aceeasi problema necesita atentia dumneavoastra, insa nu imediat, doar atentionandu-va asupra necesitatii luarii de masuri pe termen scurt si mediu (ex: martor ulei de culoare galbena – impune necesitatea efectuarii reviziei sau observarea nivelului uleiului usor scazut).
Martori bord
Martorul de verificare a motorului masinii sau „Check Engine”
Este poate cel mai important si recunoscut martor de bord. Desi poate semnala o problema insignifianta (de genul unui senzor disfunctional care trimite mesaje eronate calculatorului), aparitia acestui martor ar trebui sa va indrume catre o verificare completa a masinii intr-un atelier specializat, testerul fiind singurul care poate deslusi problema.
Martorul pentru presiunea uleiului
De mare importanta pentru integritatea motorului masinii este martorul presiunii uleiului; lipsa uleiului conduce la defectarea motorului autovehiculului in cateva secunde.
Aparitia martorului de presiune a uleiului de culoare rosie impune oprirea masinii. Fie ca este necesara numai completarea cantitatii de ulei, fie ca vorbim de probleme ale pompei de ulei, de pierderi de ulei ale motorului, de garnituri cu probleme sau de turbina, masina trebuie verificata imediat cand semnaleaza aceasta eroare.
Martorul dedicat pentru sistemul de franare al autovehiculului
Si in acest caz se impune oprirea urgenta a autovehiculului, indiferent unde va aflati, apelarea unei platforme sau unei cunostinte si tractarea masinii pana intr-un atelier specializat, in vederea efecturarii unor verificari amanuntite; lipsa franarii corespunzatoare implica riscuri vitale pentru dumneavoastra si pentru participantii la trafic, din acest motiv situatia necesitand a fi tratata cu maxim de seriozitate.
Martorul poate semnala lipsa presiunii sistemului sau existenta unui etrier blocat – daca va aflati in situatia in care frana va da impresia ca nu functioneaza corespunzator atunci cand sunteti in miscare cu autovehiculul, va recomandam utilizarea franei de motor, neuitand ca puteti apela si la frana de mana, in caz de necesitate.
Martorul bateriei autovehiculului
Martorul in discutie semnaleaza probleme la nivelul bateriei sau alternatorului autovehiculului. Este un martor de importanta deosebita, servodirectia, ABS-ul si motorul necesitand electricitate in vederea functionarii.
Se prezuma existenta unei baterii epuizate, existenta unui alternator disfunctional, o curea de accesorii disfunctionala etc. Exista riscul opririi autovehiculului in mers, din acest motiv impunandu-se un drum in service.
Martorul pentru senzorul de temperatura
Martorul senzorului de temperatura indica o disfunctionalitate la nivelul racirii motorului masinii, problema ce necesita remediere imediata, situatia putand distruge motorul.
Se prezuma existenta unui radiator crapat, unei pompe de apa defecte, unui ventilator nefunctional sau unei cantitati necorespunzatoare a lichidului de racire; recomandam o vizita urgenta intr-un atelier specializat, in vederea diagnosticarii si remedierii problemei identificate.
Martorul aferent nivelului de combustibil al masinii
Dupa cum se deduce din insasi denumirea acestuia, nivelul scazut de carburant conduce la aprinderea acestui martor in bordul masinii.
Se impune realimentarea, aprinderea martorului facandu-se, in general, cam cu aproximativ 80 sau 100 km. ramasi de parcurs inainte de epuizarea totala a carburantului.
De asemenea, acesta poate semnala si o fisura la nivelul rezervorului de combustibil, in conditiile in care aprinderea martorului survine ulterior alimentarii masinii.
Martorul de presiunea a pneurilor
Martorul este, dupa cum ii spune si numele, dovada presiunii existente in anvelopele masinii, la un moment dat. El este legat la patru senzori care indeplinesc rolul de a ii comunica presiunea existenta la nivelul rotilor.
Se recomanda echilibrarea presiunii in vederea evitarii unui incident. Se va reseta, daca nu va disparea singur din bordul masinii, dupa efectuarea noii presiuni la roti.
Toti cei 64 de martori de bord explicati ii gasesti pe dailydriven.ro.
