Un proiect de lege al senatorilor USR Robert Zob, Sergiu Vlad şi Dan Ivan prevede amenzi de la 50.000 la 100.000 de lei.
Senatul a adoptat ieri o iniţiativă legislativă a USR prin care apelurile la call-center trebuie preluate de un operator uman în maximum 5 minute de la momentul efectuării apelului. Camera Deputaților este for decizional.
Deputatul buzoian Gabriel Avramescu trage însă un semnal de alarmă:
Ai o mică frizerie, spălătorie sau curățătorie în orașul tău natal? Sau poate câteva taxiuri în agitația din București? Indiferent de mărimea afacerii tale, de acum ai mare grijă la reclamațiile sau solicitările de informații telefonice! Dacă nu vei răspunde în maximum 5 minute, riști amenzi între 50.000 de lei și 100.000 de lei!
Sunt onorat că, la scurt timp după ce am început promovarea dorinței mele de a dezvolta un proiect complex privind reducerea timpilor de așteptare atunci când suni la call-center, aceeași idee s-a regăsit într-un proiect de lege depus de colegii USR, însă, vreau să precizez că acesta nu are nici o legătură cu proiectul la care lucrez acum și pentru care urmează o amplă dezbatere începând cu data de 16 mai 2023.
La Senat au fost 72 de voturi pentru și doar 3 abțineri. Inițiativa de a reduce timpul de așteptare în call-center este foarte bună, însă trebuie stabilit mai exact cui i se aplică. Sunt multe afaceri mici și mijlocii care nu au resurse pentru un call-center performant. Acest tip de legislație avantajează marile corporații care pot să elimine rapid concurența reprezentată de întreprinzătorii locali. Dacă un client e nemulțumit de experiența din call-center, în urma acestei legi va avea mai puține opțiuni în cazul în care decide să se mute la alt prestator. Iar preluarea apelului de către un operator uman nu reprezintă nici o garanție că se vor oferi răspunsurile pe care le dorește clientul. În proiectul de lege al USR, amenzile sunt foarte mari pentru cei mici și foarte mici pentru cei mari, pentru o mică afacere poate să însemne intrarea în faliment, însă pentru un mare operator de telefonie mobilă suma nici nu contează.
Dorința statului de a reglementa prea mult stă la baza eliminării de pe piață a multor întreprinzători români și duce la favorizarea marilor corporații. Nu este nici o conspirație împotriva românilor, pur și simplu cei aleși în parlament nu înțeleg consecințele deciziilor lor. Deputatul USR Robert Zob a declarat, vădit mulțumit de faptul că proiectul la care este co-inițiator a trecut de Senat:
Oamenii sună la call-center atunci când s-a întâmplat ceva, când sistemul nu mai funcționează. Imaginați-vă că o persoană căreia i s-a furat ori i s-a clonat cardul bancar sună la bancă și, în ciuda stresului provocat de incident, trebuie să navigheze zeci de întrebări-filtru și să aștepte uneori mai bine de jumătate de oră. La fel și în cazul operatorilor de cablu, internet și telefonie, când întreruperea funcționării aparaturii îi lasă pe oameni fără nicio posibilitate de a comunica. Digitalizarea trebuie folosită pentru accelerarea timpului de răspuns și pentru a oferi rapid informații relevante pentru client.
Este bună inițiativa legislativă a USR? Sau pot exista multe efecte nedorite, nici măcar de inițiatori.
