Liceul Tehnic „Alexandru Ioan Cuza” din Buzău continuă să impresioneze prin performanțele elevilor săi și parteneriatele valoroase cu angajatorii locali. În acest an, două dintre notele de 10 la examenul de Matematică al Bacalaureatului din județ au fost obținute de elevii acestui liceu. În urma acestor rezultate, instituția se clasează pe locul 12 la nivel județean, un rezultat remarcabil pentru un liceu tehnic. Rata de promovabilitate de 67,16% confirmă progresul continuu și calitatea educației oferite.
Această clasare reflectă și încrederea pe care angajatorii buzoieni o au în Liceul Tehnic, concretizată prin numeroase parteneriate pentru practica elevilor. Liceul este recunoscut ca un furnizor principal de forță de muncă pentru piața locală.
Recent, liceul a obținut finanțare de 500.000 euro pentru proiectul „Construim împreună viitorul – mentorat prin stagii de practică ale elevilor din Liceul Tehnic Buzău”, atrăgând peste 30 de angajatori locali ca parteneri. Proiectul urmărește îmbunătățirea calității educației și formării pentru piața muncii, inclusiv prin validarea învățării non-formale și informale, sprijinirea competențelor-cheie, antreprenoriale și digitale, precum și promovarea sistemelor de formare duală și ucenicie. Aurora Oprea, managerul proiectului, subliniază că scopul este adaptarea educației la nevoile pieței muncii, inclusiv pentru persoanele din grupuri vulnerabile.
”Am reușit să obținem toată suma pentru că avem foarte mulți elevi, suntem numai pe tehnologic, și toți copiii noștri fac practică la toate profilurile, iar aceasta este problema noastră cea mai mare pe care trebuie să o rezolvăm; când am văzut apelul, am zis că este o oportunitate să reglăm practica pentru o mare parte dintre copii, pentru că în cei doi ani sunt 252 de elevi cuprinși în proiect.
Nu sunt stimulente multe pentru operatorii economici în acest proiect, așa cum a fost în proiectele pe fonduri norvegiene. Acolo, într-adevăr, operatorii erau atrași, pentru că aveau și ei un mic buget și mergeau împreună cu noi să vadă cum se descurcă operatorii din alte țări. Era atractiv și pentru că aveau de învățat lucruri noi și voiau să meargă. Acum se desfășoară totul la ei. Fiind un număr mare de elevi cuprinși în proiect, încercăm să realizăm practica cu grupuri mai mici, pe o perioadă mai mare astfel încât să nu încurcăm agenții economici, să îi ajute și pe ei, dar să fie și în beneficiul copiilor. O să ne așezăm săptămânile de practică astfel încât să acoperim tot grupul țintă, și să-i distribuim pe copii cât se poate de bine pe parcursul anului. Proiectul acesta este numai pentru operatorii români. Proiectul în care avem parteneri din Portugalia prevede două-trei săptămâni de practică maxim, restul de practică rămânea de făcut tot aici. Noi am diversificat și oferta pentru calificarea elevilor, pentru că am ținut cont și de cerința pieței muncii. Așa au început să ne caute agenții economici. Până acum ne străduiam noi să îi identificăm și să-i aducem aproape. Acum au început să ne caute. Ne-au trimis mesaje prin care ne-au întrebat dacă avem nevoie de anumite servicii de ale lor, dacă vrem să colaborăm. Bineînțeles că vrem să colaborăm. Nu refuzăm nicio ofertă, pentru că toți operatorii care au afaceri sustenabile și care se implică și muncesc, este bine să aibă tineri pe care să îi formeze”, a declarat Aurora Oprea pentru Opinia Buzău.
Proiectul va asigura practica a sute de elevi și va îmbunătăți dotarea laboratoarelor de practică, contribuind astfel la creșterea performanțelor școlare și la pregătirea elevilor pentru piața muncii. Profesoara Oprea menționează că, deși nu sunt prevăzute stimulente financiare directe pentru angajatori, colaborarea cu aceștia este esențială pentru succesul proiectului.
Un alt aspect important al proiectului este dotarea laboratoarelor, care va include aparatură modernă, necesară pentru practica elevilor. „Am dorit să avem un laborator de mecanic auto bine echipat pentru a oferi elevilor oportunități reale de învățare practică”, a declarat Aurora Oprea.
Proiectul se alătură altor inițiative de succes derulate de liceu, inclusiv proiecte finanțate cu fonduri norvegiene, care au consolidat relațiile cu operatorii economici și au dus la angajarea elevilor după absolvire. Aurora Oprea a subliniat importanța schimbului de experiență și a metodelor inovative de evaluare și formare aplicate în aceste proiecte.
Liceul Tehnic „Alexandru Ioan Cuza” din Buzău demonstrează astfel că poate concura cu liceele teoretice și oferă o educație tehnică de calitate, pregătind elevii pentru succesul în carieră și contribuind la dezvoltarea comunității locale.
