Încă de la primele ore ale dimineții, buzoienii au luat cu asalt marile magazine și farmacii, speriați că nu vor mai găsi alimente sau medicamente după decretarea stării de urgență.
În ciuda recomandării autorităților de a evita aglomerația, buzoienii au stat, duminică, la cozi interminabile, la farmacii și hypermarketuri.
De menționat că se respectă distanța de 2 metri între fiecare persoană, iar în supermarketuri și farmacii, intră puține persoane pentru a limita pe cât posibil contactul uman și răspândirea virusului.
Deși autoritățile au dat asigurări că nu vor fi închise magazinele alimentare și că există suficiente stocuri, buzoienii s-au așezat la cozi interminabile pentru a cumpăra cu baxurile făină, paste, mălai, ulei, conserve, carne și produse congelate.
Duminică dimineață erau cozi interminabile la Kaufland, la Carrefour și la alte centre comerciale. Vezi FOTO mai jos:
Penny – Unirii Nord
Kaufland – Unirii SUD
Kaufland – Unirii Nord
Carrefour – Aurora Mall
În jurul ore 10:00, La Carrefour-ul din Aurora Mall, cozile se întindeau pe o distanță de 70 de metrii, până la ieșirea din mall.
Prefectul s-a întâlnit cu șefii Kaufland, LIDL, Carrefour de la Buzău
Prefectul județului Buzău, Leonard Dimian, a organizat o întâlnire cu reprezentanții hypermarket-urilor din județul Buzău. În urma discuțiilor purtate, se desprind câteva concluzii importante:
– există stocuri suficiente de produse alimentare de bază;
– în toate unitățile de acest tip din județ au fost luate măsuri speciale de dezinfecție;
– numărul casierilor este dimensionat rapid în funcție de cel al clienților.
Reprezentantul Guvernului în teritoriu face un apel la calm și echilibru către toți locuitorii județului Buzău, avertizând totodată asupra unei vulnerabilități pe care puțini o iau în calcul: luarea cu asalt a supermarket-urilor în vederea asigurării de stocuri de provizii generează AGLOMERAȚIE, un factor de risc care trebuie evitat!
În România epidemia nu este comunitară
Din fericire, încă în România epidemia nu este comunitară, adică nu se distribuie în masă, ci numai de la persoanele venite din zonele infectate din Europa. Acestea sunt acum izolate, iar dacă toată lumea are conștiință civică și respectă regulile, atunci situația ar putea să nu scape de sub control.
De luni va fi instituită starea de urgență, astfel că măsurile vor fi mai stricte, într-o încercare a autorităților de izolare a virusului, singura șansă de reducere a numărului de îmbolnăviri.
România a intrat de sâmbătă, 14 martie, în scenariul trei al pandemiei de coronavirus, după ce a depășit pragul de 100 de bolnavi.
Instituirea stării de urgență
Conform articolului 7 din OUG nr.1/ 1999, la instituirea stării de asediu sau a stării de urgență, unele atribuții ale administrației publice centrale și locale, legate de aplicarea dispozițiilor art. 20 din prezenta ordonanță de urgență, trec în competența autorităților civile și militare, prevăzute în decretul de instituire a stării de asediu sau de urgență. Totodată, autoritățile civile ale administrației publice centrale și locale de specialitate continuă exercitarea atribuțiilor care nu au fost transferate autorităților militare și au obligația de a acorda sprijin autorităților militare.
Pentru aplicarea dispozițiilor prezentei ordonanțe de urgență, precum și a măsurilor prevăzute în decretul de instituire a stării de asediu sau a stării de urgență, autoritățile civile și militare au următoarele atribuții și răspunderi, conform Capitolului 3, Articolul 20 din OUG nr.1/ 1999:
- să întocmească planurile de acțiune și planurile de ridicare graduală a capacității de luptă, în conformitate cu ordinele și instrucțiunile proprii;
- să dispună depunerea temporară a armelor, munițiilor și materialelor explozive aflate asupra populației și să procedeze la căutarea și ridicarea lor; la încetarea măsurii excepționale, acestea vor fi înapoiate celor în drept să le dețină; să dispună închiderea temporară a societăților care comercializează arme și muniții și să instituie paza acestora;
- să limiteze sau să interzică circulația vehiculelor sau a persoanelor în anumite zone ori între anumite ore și să elibereze, în cazuri justificate, permise de liberă circulație;
- să efectueze percheziții oriunde și oricând este nevoie;
- să efectueze razii;
- să exercite în mod exclusiv dreptul de a autoriza desfășurarea adunărilor publice, a manifestațiilor sau marșurilor;
- să evacueze din zona supusă regimului stării de asediu sau de urgență persoanele a căror prezentă nu se justifică;
- să dispună închiderea temporară a unor stații de distribuire a carburanților, a unor restaurante, cafenele, cluburi, cazinouri, sedii ale asociațiilor și ale altor localuri publice;
- să suspende temporar apariția sau difuzarea unor emisiuni ale posturilor de radio ori de televiziune
- să asigure paza militară a sediilor autorităților publice centrale și locale, a stațiilor de alimentare cu apă, energie, gaze, de radio și de televiziune, precum și a unor agenți economici sau obiective de importanță națională; când situația impune, dispun oprirea temporară a alimentării cu gaze, energie și apă potabilă, după caz;
- să dispună raționalizarea alimentelor și a altor produse de strictă necesitate;
- să emită ordonanțe militare;
- să interzică circulația rutieră, feroviară, maritimă, fluvială și aeriană pe diferite rute;
Măsuri care se pot dispune pe durata stării de urgență (Capitolul 6, OUG nr.1/ 1999)
- organizarea și asigurarea cu prioritate a transporturilor, comunicațiilor, produselor, resurselor și infrastructurii pentru nevoile forțelor destinate apărării;
- închiderea frontierei de stat, în întregime sau în zona în care a fost instituită starea de urgență, intensificarea controlului la punctele de trecere a frontierei care rămân deschise, precum și supravegherea frontierei pe toată lungimea sa.
- rechiziționarea de bunuri, potrivit legii.
Sancțiuni (Capitolul 7, Articolul 27, OUG nr.1/1999)
- nerespectarea prevederilor art. 9 constituie contravenție și se sancționează cu amendă de la 100 lei la 5.000 lei, pentru persoane fizice, și de la 1.000 lei la 70.000 lei, pentru persoane juridice.
Pe durata stării de urgență sunt interzise limitarea dreptului la viață, cu excepția cazurilor când decesul este rezultatul unor acte licite de război; tortura și pedepsele ori tratamentele inumane sau degradante;condamnarea pentru infracțiuni neprevăzute ca atare, potrivit dreptului național sau internațional;restrângerea accesului liber la justiție.