Emil Moise despre demiterea sa și provocările sistemului educațional

Într-un interviu detaliat acordat pentru Știri Din Surse Buzău, fostul director al Liceul Agricol Doctor Constantin Angelescu – Emil Moise discută despre circumstanțele care au dus la demiterea sa și despre problemele sistemului educațional românesc. Interviul dezvăluie atât provocările cu care se confruntă directorii de școli, cât și presiunile interne și externe asupra procesului educațional.

Contextul demiterii

Într-o dimineață aparent obișnuită de 7 iunie, directorul Liceului Agricol Doctor Constantin Angelescu – Emil Moise a primit un telefon neașteptat de la Inspectoratul Școlar Județean (ISJ) Buzău, cerându-i să organizeze o ședință extraordinară de Consiliu Profesoral într-un interval de doar 30 de minute. Acest apel, atât de abrupt și neobișnuit, l-a pus imediat pe gânduri.

Emil Moise despre demiterea sa și provocările sistemului educațional

“Pe 7 iunie, am fost sunat de la Inspectoratul Școlar și mi s-a cerut să organizez o ședință extraordinară de Consiliu Profesoral în doar o jumătate de oră,” începe Emil Moise.

“Aceste lucruri nu se fac de obicei, mai ales că consiliile profesorale le convoacă directorul școlii, nu inspectoratul școlar. Dar te supui când inspectoratul școlar îți trasează ceva, evident că trebuie să faci ce zice inspectoratul”

Mai departe, fostul director descrie tonul neobișnuit de rece și autoritar al apelului, contrastând cu comunicările anterioare cu ISJ Buzău, care aveau un caracter mult mai colaborativ.

“Mi-a zis că într-o jumătate de oră să convoc un consiliu profesoral. Scurt, sec, rece! Față de alte situații în care eram sunat de la inspectorat și în care se vorbea uman, să zic! Adică, ‘vă așteptăm la inspectorat cu tema următoare, veniți să facem aia sau vă rugăm să nu știu ce’. Acum, scurt, direct, exact cum vorbea, am întrebat, bineînțeles, dacă s-a întâmplat ceva, că era clar că ceva e în neregulă. Mi s-a zis, că urmează să primesc decizia de demitere. Am spus, ok! Am întrebat dacă există vreun motiv. Mi s-a spus da, fără să mi se spună care. Trebuia să pun eu întrebări tot timpul. Am întrebat care ar fi acela și s-a mi s-a spus că ați încălcat prevederile legii educației. Punct și asta a fost toată discuția.”

Cercetarea disciplinară

În acea zi, Emil Moise trebuia să prezideze o ședință de cercetare disciplinară pentru doi profesori acuzați de comportament neadecvat față de elevi. Acuzațiile împotriva acestor profesori erau grave și necesitau o analiză minuțioasă.

“Exact în ziua și la ora când trebuia să prezidez ședința de cercetare disciplinară pentru doi profesori acuzați de comportament neadecvat față de elevi, eu am fost anunțat de demitere,” explică Emil Moise.

“Unul dintre profesori fusese reclamat de aproximativ 20 de copii că îi bătea pe unii dintre ei, îi jignea pe toți, fuma în anexa sălii de clasă sau în prezența copiilor în timpul programului școlar. La unii nu le-a făcut la timp dosarul de burse, pe unii nu îi lăsa să plece la medic dacă aveau programări, pe majoritatea nu îi lăsa să plece acasă mai devreme cu un sfert de oră, să zicem, în cazul în care aveau autobuz și nu aveau altul decât peste 3-4 ore, majoritatea copiilor de la noi fiind din mediul rural. Celălalt profesor era acuzat de copii că în timp ce ei erau la practică la un service auto, îi ducea în altă zonă, într-o comună, unde îi punea să sape pomii, să ude grădina în interes personal.”

Încercările de sabotaj a comisiei de disciplină

În cadrul ședințelor anterioare de cercetare disciplinară, Emil Moise s-a confruntat cu acuzații nefondate și tentative de sabotaj din partea colegilor și a unui lider sindical.

“În ședințele anterioare, liderul de sindicat m-a acuzat pe nedrept că aș fi pus un elev să dea declarații false,” a explicat Emil Moise.

“Această acuzație a blocat temporar cercetarea. Mai mult, doi membri ai comisiei și-au dat demisia sub presiunea colegilor. A fost o încercare clară de sabotaj.”

Atmosfera tensionată a fost agravată de acuzațiile fabricate care circulau în alte școli și care vizau discreditarea lui Emil Moise.

“Într-o altă zi, înainte de altă ședință de cercetare disciplinară, mi s-a spus de către doamna directoare adjunctă că la o școală se vorbește despre mine în cancelarie, că aș fi făcut niște fapte grave la noi în școală în urmă cu vreo 4 luni. Adică, într-o altă școală se vorbea despre mine, că în urmă cu 4 luni, eu am făcut niște faptele respective fix în ziua în care aveam convocată una dintre ședințele de cercetare disciplinară, cu o jumătate de oră înaintea ședinței.”

Liceul Agricol în blocaj administrativ

Emil Moise a descris o serie de demisii și blocaje care au paralizat activitatea școlii și au pus în pericol buna desfășurare a procesului educațional.

Conform fostului director, doi membri ai comisiei de cercetare disciplinară și-au dat demisia, unul invocând motive de sănătate, iar celălalt un viciu procedural. Această situație a dus la imposibilitatea funcționării comisiei, ceea ce a necesitat convocarea Consiliului de Administrație. Însă, două persoane din acest consiliu au demisionat la rândul lor, inclusiv doamna directoare adjunctă, fapt care a blocat complet procesul decizional.

„Am convocat Consiliul Profesoral pentru a desemna noi membri, dar nimeni nu a dorit să facă parte din Consiliul de Administrație”, a spus Emil Moise.

„Am ajuns în situația de a nu putea funcționa ca școală.”

Moise Emil despre demiterea sa și provocările sistemului educațional

Emil a detaliat că pentru a reconstitui comisia, aceasta trebuia să aibă între trei și cinci membri. Demisiile au redus numărul membrilor la doi, ceea ce a făcut imposibilă funcționarea comisiei. Convocarea Consiliului de Administrație a devenit astfel esențială, dar demisiile suplimentare din consiliu au creat un impas administrativ.

„Ca să pot să fac din nou comisia, trebuia să convoc Consiliul de Administrație, numai că mai trecea niște timp. Dar asta e, n-aveam ce să fac. Urma să convoc Consiliul de Administrație, dar două persoane din Consiliul de Administrație și-au dat demisia, două colege, una dintre ele fiind director adjunct. Deci nici Consiliul de Administrație nu mai puteam convoca căci nu mai aveam Consiliul de Administrație, două persoane nefiind acolo și una dacă lipsește trebuie să-l constitui din nou.”

Întâmpinând obstacole repetate, Emil a convocat Consiliul Profesoral pentru a propune și a numi noi cadre didactice în locul celor două demisionare. Însă, șirul de propuneri și respingeri a demonstrat reticența generală a profesorilor de a se implica în administrație.

„Douăzeci de propuneri toate au fost răsturnate. Nimeni nu dorea să fie în Consiliul de Administrație din cei propuși. Eram în situația în care nu puteam să facem Consiliul de Administrație. Bănuiesc, dar când zic ‘bănuiesc’, am destule fire care mă duc spre această bănuială, că se dorea blocarea constituirii acestui Consiliu de Administrație, ceea ce ar fi dus la blocarea activității școlii în fond. Dar pasul lor cred că era să meargă la inspectorat să spună că profesorii nu doresc să facă parte din Consiliul de Administrație cu mine și astfel eu ar trebui să fiu schimbat. E o supoziție.”

Emil a descris cum, după epuizarea propunerilor, profesorii au început să părăsească sala de ședință sub diverse pretexte: „Am declarat că nu părăsim sala și două zile dacă e nevoie să stăm acolo pentru că trebuie să facem Consiliul de Administrație, că nu putem funcționa ca școală. Am mai lungit, am mai prezentat unele argumente până când o colegă a fost propusă de cineva să facă parte din Consiliul de Administrație. În momentul în care unii din sală au văzut că deja lucrurile au început să meargă, ne mai trebuia o persoană și apoi urma să se supună la vot, au început să părăsească sala.”

Profesorii au invocat diverse motive pentru a părăsi sala: căldura, nevoia de apă sau de a merge la baie. Emil a subliniat ironia situației, menționând că în timp ce soarta școlii era discutată, unii profesori făceau glume și dansau afară. „Erau afară pe bancă, un profesor(de religie) punea manele și dansau, se făceau ironici. Adică noi decideam soarta școlii și a Consiliului de Administrație, respectiv a unei comisii, respectiv a unor copii, care era cel mai important aspect, și ei făceau glume ironice pe bancă, permițându-și să-și bată joc de tot demersul.”

În final, după multe eforturi, Emil a reușit să reconstituie Consiliul de Administrație și comisia de cercetare disciplinară, mărind numărul de membri pentru a evita viitoare blocaje. Totuși, presiunile și intimidările asupra membrilor comisiei au continuat.

„După ce m-au schimbat pe mine din funcția de director, în mod abuziv, una din persoane din comisie nu a mai venit la ședință, cu excepția ultimeia. Sigur, poate să fie doar o coincidență, dar am avut trei ședințe și n-a mai venit la niciuna cu noua conducere a școlii. Iar două persoane din comisie și-au dat demisia din nou, alte două, adică una din cele două și încă una, spunând foarte afectată că se fac presiuni pe ea și că profesorii în cancelarie îi atrag atenția că eu nu mai sunt director și că ea de ce mai e în comisie și că de fapt vrea să îmi plătească mie niște servicii.

Emil Moise a subliniat că toate aceste probleme au fost cauzate de încercările lui repetate de a proteja elevii și de a asigura un mediu educațional sigur. El a evidențiat că prioritizarea protecției copiilor a fost esențială, chiar dacă măsurile luate au fost contestate de inspectoratul școlar.

Situația de la liceul din Buzău ilustrează complexitatea gestionării problemelor disciplinare în sistemul educațional și necesitatea unor proceduri clare și eficiente pentru protejarea elevilor și asigurarea unui mediu de învățare sigur și sănătos.

În fața acestor dezvăluiri și acuzații grave aduse de fostul director Emil Moise, considerăm că este necesară intervenția imediată a Ministerului Educației pentru a forma o comisie de anchetă care să investigheze situația de la liceul din Buzău. Această comisie trebuie să evalueze atât acuzele de violență și abuz îndreptate împotriva cadrelor didactice, cât și posibilele nereguli administrative și presiunile exercitate asupra membrilor comisiei de cercetare disciplinară. Numai printr-o anchetă independentă și transparentă se poate restabili încrederea în conducerea școlii și se poate asigura un mediu educațional sigur și echitabil pentru toți elevii.

Reformele propuse și respinse

În încercarea sa de a aduce schimbări pozitive în școală, Emil Moise s-a lovit de o rezistență considerabilă din partea colegilor săi, care se opuneau reformelor propuse.

“Am propus includerea în regulamentul școlii a unor prevederi privind respectul și demnitatea. Toate propunerile mele au fost respinse în unanimitate. Era clar că exista o opoziție puternică față de orice încercare de a schimba ceva benefic pentru elevi”

În decembrie, Inspectoratul Școlar Județean Buzău a contestat legalitatea deciziei lui Emil Moise de a lua dirigenția unui profesor acuzat de abuzuri și de a reexamina elevii lăsați repetenți. Cu toate acestea, Moise a explicat motivele acțiunilor sale, punând pe primul plan interesul superior al copiilor, siguranța și binele elevilor.

“În decembrie, Inspectoratul Școlar a declarat nelegale deciziile mele de a lua dirigenția unui profesor acuzat de copii și de părinți de comiterea unor abuzuri asupra copiilor, în timpul programului școlar și de a reexamina elevii lăsați repetenți de către același profesor, tot în urma unor abuzuri. Cu toate acestea, eu consider că acțiunile mele erau necesare pentru a proteja elevii și pentru a stopa abuzurile comise de profesorul respectiv. Am fost acuzat că am încălcat prevederile legii educației pentru că am luat dirigenția fără a face mai întâi o cercetare disciplinară. Eu cred că primul lucru pe care îl faci când vezi că niște copii sunt într-o casă aflată în flăcări este să scoți copiii din casă, nu să vezi dacă cel care are casă a ignifugat-o, are autorizație de la electricieni, are hidrant și după ce vezi tu toate astea scoți copiii de acolo. Eu n-am făcut decât să scot copiii din mâinile acestui domn luându-i dirigenția și apoi urma să fac cercetarea disciplinară, este atât de simplu și de clar de văzut și cu atât mai multe de înțeles este un paradox că funcționarii publici din educație nu numai că nu înțeleg, dar și condamnă astfel de fapte atât legal, cât și firești.”

Acuzațiile asupra ISJ Buzău

Emil Moise a adus acuzații grave asupra ISJ Buzău, sugerând că demiterea sa a fost influențată de interese corupte și de dorința de a proteja cadrele didactice problematice.

“Cred că ISJ Buzău a încercat să mă înlăture pentru că am deranjat prea mult. Am încercat să fac ordine și să impun respectul și disciplina, dar asta a deranjat pe cei care erau obișnuiți cu un alt fel de management. Este clar că există interese care depășesc binele elevilor.”

În încercarea de a obține mai multe detalii despre acuzațiile lui Emil Moise, am contactat ISJ Buzău, însă conducerea nu s-a arătat prea încântată să dea explicații presei într-un asemenea caz de corupție.

Confirmarea acuzațiilor

Am început să dau telefoane la elevi și foști elevi din liceul agricol, iar acuzațiile lui Emil Moise mi s-au confirmat. Elevii au povestit despre abuzurile și neglijențele comise de profesorii în cauză și despre încercările lui Emil Moise de a aduce schimbări pozitive. Mai bine de 150 elevi au depus la Inspectoratul Școlar și la Liceul Agricol o scrisoare de susținere a domnului Emil Moise și au solicitat repunerea acestuia în funcția de director.

Intervențiile externe și demersurile făcute

După demitere, Emil Moise a apelat la mai multe instituții pentru a debloca situația elevilor pe care ISJ și profesorul problemă îi declaraseră repetenți. Eforturile sale au fost neobosite și, în cele din urmă, fructuoase.

“Am făcut demersuri fulger la Ministerul Educației, la Ministerul Agriculturii, la Avocatul Copilului, la Comisia de Învățământ din Senat și la alte organizații, am avut o discuție cu unul dintre secretarii de stat din ministerul Educației. În cele din urmă, problema a fost soluționată, dar numai după eforturi considerabile. Eforturile mele au fost în cele din urmă încununate de succes, problema fiind soluționată de Ministerul Educației. Este incredibilă (și neadevărată) declarația doamnei directoare adjuncte, dată, fără reținere, uneia dintre publicațiile locale, conform căreia salvarea copiilor respectivi li se datorează, domniei sale și ISJ, când, în fapt, ceea ce a făcut este exact contrariul: în Consiliul de administrație din 18 iunie 2024 a propus reexaminarea elevilor respectivi cu consecința repetării de către aceștia a ultimului an școlar, pe care îl absolviseră, cu toate mediile încheiate și fără note scăzute la purtare. Imediat, încă din timpul ședinței, am atenționat în scris, atât pe doamna directoare adjunctă, cât și ISJ că dacă vor pune în aplicare ceea ce au propus și votat în Consiliul de Administrație vor duce elevii respectivi nu numai în situația de a repeta anul școlar, ci chiar în abandon școlar, așa cum mi-au declarat aceștia și așa cum ajunseseră și anul trecut după comportamentul abuziv al profesorului care i-a lăsat repetenți, situație din care atunci propunerile și demersurile mele i-au salvat; totodată le-am spus, tot în scris, și ceea ce trebuie să facă urgent.”

Răspunsul la întrebarea: Credeți că sunteți victima sistemului?

Întrebat dacă se consideră victima sistemului, Emil Moise a răspuns ferm:

“Nu, nu sunt o victimă că nu mi s-a întâmplat nimic. Faptul că mi s-a luat directoratul… Practic, prin asta considerați că dacă mi s-a luat directoratul, am fost prejudiciat? Nu, nu funcția m-a interesat pe mine. (n.r.: Practic nu considerați un beneficiu, fie el nici material) Exact! Nu trebuie să mă credeți pe mine! Întrebați când mergeți pe la Liceu Agricol la oricine vreți. Eu, cât am fost director, din septembrie până acum 3 săptămâni, nu am plecat nicio zi, mai puțin sâmbăta și duminica, mai devreme de ora 23 din școală. Nici o zi mai devreme de ora 23. Sâmbăta și duminica plecam la 18, 19 sau 20, depinde, poate și la 16, duminica la 16, dar nicio zi din săptămână mai devreme de ora 23. Nu a existat să fiu în altă parte, toate zilele eram acolo, la 6,30 făceam înviorare cu unii din copiii din internat, inclusiv iarna, și de multe ori noaptea, la 1, la 4, la 6, eram în internat când copiii semnalau probleme de sănătate și era chemată Salvarea!”, spune Emil Moise.

Concluzii și reflecții

Reflectând asupra experienței sale, Emil Moise subliniază că demiterea sa este doar un simptom al problemelor mai mari din sistemul educațional. El își exprimă speranța că experiența sa va aduce în atenția publicului necesitatea unor reforme reale în educație.

“Demiterea mea a fost doar un simptom al unor probleme mai mari din sistemul educațional. Am încercat să fac ceea ce era corect pentru elevi, chiar și în fața unei opoziții puternice. Sper ca această experiență să atragă atenția asupra necesității de reforme reale în educație. Am fost schimbat din funcție, dar nu regret deciziile pe care le-am luat pentru a proteja elevii. Este clar că există probleme sistemice care trebuie adresate pentru a crea un mediu educațional mai just și mai echitabil.”

Acest interviu oferă o imagine detaliată a luptei unui director dedicat pentru justiție și echitate în educație, evidențiind totodată provocările sistemice care persistă și necesitatea unor schimbări fundamentale.

Cine este Emil Moise?

Moise Emil despre demiterea sa și provocările sistemului educațional

Profesorul iubit de elevi – Emil Moise e unul dintre cei mai cunoscuți buzoieni la nivel național. Emil Moise a devenit doctor în drept, după o teză susținută la Timișoara, la Universitatea de Vest, și transmisă online, în domeniul drept internațional pentru drepturile copiilor.

Premiera pentru România constă în faptul că teza de doctorat în drept a fost una profesională. Aceasta nu s-a limitat doar la teorie, ci a inclus și o prezentare detaliată a luptei sale de 20 de ani împotriva sistemului și mentalităților din domeniul protecției copilului.

Emil Moise a declarat atunci pentru buzoienii.ro: Sunt, în această teză, 20 de ani de dăruire, de dialoguri, discuții, dezbateri, prelegeri, demersuri, lupte, trăiri intense, 20 de ani pe un drum pe care nu numai că l-am parcurs, dar l-am și construit, pentru a putea fi parcurs. Să sperăm că acest drum va fi continuat și de alte persoane. Umanismul și toleranța au fost principalele valori care m-au călăuzit și nimeni nu ar fi reușit mai bine decât Teodora, fiica mea și a soției mele, și prietenul meu drag, Gabriel Andreescu, să îmi arate aceste principii, să mă țină atașat de ele și totodată să mă accepte cu toate ale mele”.

Despre teza sa, Moise a mai spus că este foarte probabil prima din România care a abordat drepturile copilului din perspectivă internațională, conform Convenției ONU în drepturile copilului. Emil Moise este profesor de științe sociale la Liceul Agricol din Buzău. A devenit cunoscut în România îndeosebi prin campania în urma căreia religia în școli a devenit materie facultativă, studiată doar la cererea părinților sau a elevilor.

În octombrie 2023, pe vremea când era director, Emil Moise încearcă să schimbe paradigma în care se face procesul de educație la unul dintre cele mai vechi licee tehnice din județ. Numit recent cu delegație în funcția de director al Liceului Agricol „Doctor Constantin Angelescu”, Emil Moise a introdus gimnastica pe terenul de sport, invitând cât de des poate și personalități publice. La una dintre acțiuni, care se desfășoară în fiecare zi de lucru după orele 06:00, Moise l-a avut chiar pe primarul Buzăului, Constantin Toma.

moise emil impreuna cu primarul toma

El explică faptul că prin aceste demersuri, încearcă să îi convingă pe elevi că activitatea fizică este foarte benefică. În acest context, directorul Moise a declarat exclusiv pentru Șansa News.ro că: „Eu nu le-am impus niște activități, dar fac eu activități cu cei care doresc să facă. Ei nu se duceau la micul dejun, e dificil să te trezești la 6 și să mănânci la 6:30. Eu la 6:20 le-am propus înviorarea, de pe 18 septembrie eu sunt cu ei pe teren. În prima zi, ca să-i atrag, înviorarea a ținut-o Adrian Dincă, fost elev al liceului. A făcut cursuri de fitness, a făcut și facultatea acum la București, a fost bucuros să vină. Am avut 35 din 75 de copii la înviorare. Tot atunci a fost prezent și primarul Toma, fiind și dumnealui tot fost elev al liceului. În aceeași zi pleca în Franța, și nu doar că a asistat, a intrat în înviorare cu noi!”

Totodată, Emil Moise a declanșat și o schimbare la tot ce înseamnă activitate în interiorul școlii. În acest sens, el a înlocuit modul în care se fac achizițiile pentru cantina școlară.

În dimineața de 24 octombrie, după ce și-a petrecut noaptea în internatul școlii alături de elevii interni, încercând astfel să afle care sunt condițiile de cazare, Emil Moise a spus că va înlocui cazarmamentul și a comandat deja pilote duble, pentru că păturile aveau 30 de ani. Celebrul profesor de filosofie le-a predat elevilor de la Colegiul Agricol o lecție de sănătate, profitând de zăpada căzută și dând câteva ture de teren echipat în pantaloni scurți de alergare, fără tricou și pantofi de sport. Cât a fost director mai mulți elevi au reuși performanța să facă înviorare, alături de Emil Moise, la 6,30 dimineața, în bustul gol chiar și la – 5 grade Celsius.

Profesorul care predă meditații gratuite copiilor

Emil Moise profesorul care predă meditații gratuite copiilor

Printre altele, Emil Moise este cunoscut pentru faptul că predă meditații gratuite atât elevilor din liceul său, cât și celor din marile licee din Buzău. Această inițiativă a fost apreciată de numeroși părinți și elevi, care beneficiază astfel de sprijin suplimentar în pregătirea academică, demonstrând încă o dată dedicarea sa față de educație și binele copiilor.


RAPID SUPER SERVICE
RAPID SUPER SERVICE

By Orjan Vlad Stefan

Atunci când aproape toată lumea spune „Nu se poate!”, există totuși câțiva oameni care spun „Hai să găsim o soluție!”. Email: stiripesursebz@gmail.com Whatsapp: 0744270854

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *