Din păcate, risipa alimentară este în creștere. Și în special cele casnice, în casele noastre și pe mesele noastre, care valorează 79 la sută din totalul deșeurilor alimentare. Poate și din cauza pandemiei și a timpului sporit petrecut acasă, în 2021, creșterea risipei alimentare menajere a fost de 15 la sută față de 2020.

Risipa alimentară in Româania

Deșeurile menajere de alimente din România sunt cuprinse în două cifre. Prima se referă la greutatea produselor alimentare aruncate ca expirate sau chiar deteriorate: 395,3 grame pe săptămână de persoană. O cifră uriașă, dacă te gândești bine, deoarece se traduce în peste 18 de kilograme de alimente irosite în fiecare an.

Fiecare român produce 65 de kilograme de deșeuri alimentare pe an: suntem cu 7 puncte peste media europeană, care nu depășește 58 de kilograme. Și acest decalaj are un cost în ceea ce privește lanțul de eliminare. În același timp, aceleași puncte de vânzare ale distribuției mari sunt cele care încurajează puternic cumpărăturile single-urilor, cu doze unice și abundente, ceea ce generează deșeuri mai mari. Procentul de alimente aruncate de cei singuri mai mult decât cel aruncat de gospodăria medie este de 263 la sută, conform HomeFresh.

Cum să evitați risipa de alimente

Risipirea zilnică a alimentelor, cea care ne atinge cel mai mult, pândește în bucătăriile noastre. Totul începe și se termină în locul sacru al meniurilor noastre de acasă: începe, în sensul că prima sursă de risipă este reprezentată de cumpărăturile greșite, și se termină, prin aceea că mâncarea pe care o irosim este cea pe care o aruncăm scandalos la gunoi. Încă perfect comestibil, încă util chiar și pentru unele preparate din meniul nostru.

Pentru a evita risipa alimentară, există însă gesturi simple și eficiente. Care ar trebui să devină obiceiuri bune și să intre astfel în stilul nostru de viață.

  • Cumpărături inteligente. Înainte de a merge la supermarket, verifică ce alimente sunt epuizate și evită să profiti de oferte speciale dacă te temi că nu vei putea consuma produsele achiziționate înainte de data de expirare, mai ales dacă sunt proaspete, precum carnea, peștele, fructe si legume.
  • Utilizarea strategică a frigiderului. Unul dintre principalii factori ai risipei alimentare este expirarea alimentelor. În acest sens, pe lângă cumpărăturile inteligente, este esențial să folosiți și un expedient pentru a vă aminti alimentele care urmează să expire. O metodă bună este să le așezi în compartimentele centrale ale frigiderului, care sunt primele care captează privirea. Pentru persoanele care au o relație bună cu tehnologia, există aplicații specifice care vă permit să fiți avertizat când alimentele depozitate sunt pe cale să expire.
  • Vidul împotriva deșeurilor. În cazul în care pur și simplu nu poți rezista cumpărăturilor compulsive la supermarket, ademenite și de nenumăratele oferte, folosește o tehnică care te va ajuta să eviți risipa inutilă:  ambalarea în vid. Pentru a-l exploata, puteți profita de serviciile pe care numeroase supermarketuri le oferă acum, sau puteți începe propria afacere achiziționând utilajele pentru a rămâne confortabil acasă.
  • Utilizarea înțeleaptă a congelatorului. Un alt procedeu foarte util este congelarea alimentelor proaspete sau a resturilor înainte de a se strica, ambalând-le în cantități mici.
  • Acordați atenție termenului limită. Nu toate alimentele se deteriorează în zilele următoare datei de expirare. De fapt, pentru unele alimente, întârzierea de 24/48 de ore are un efect foarte mic asupra calității produsului, așa că nu te grăbi să le arunci la coș. În plus, multe alimente poartă cuvintele „mai bine înainte”, care nu are nimic de-a face cu data de expirare. In aceste cazuri, odata ce limita indicata este depasita, mancarea nu se strica ci pur si simplu isi pierde unele caracteristici de prospetime, prin urmare aruncarea ei reprezinta o risipa cu adevarat inacceptabila.
  • Urat dar bun. Nu aruncați mâncarea prea coaptă sau învinețită, poate fi folosită pentru a face deserturi, smoothie-uri sau supe.
  • Compostarea. Și dacă pur și simplu nu poți salva mâncarea de la expirare, Transformarea resturilor în hrană pentru grădina noastră prin compostare.
  • Alimentație sănătoasă. S-a demonstrat științific că persoanele care aleg să mănânce sănătos sunt cu mult mai atenți la risipa alimentară decât ceilalți. Astfel, încercați pe cât posibil să mâncați sănătos și să evitați pe cât posibil alimentele procesate și acele alimente ready to eat (gata de mâncat).

Cum să nu mai risipești alimentele

Fiecare aliment are propria sa geneza particulara, in ceea ce priveste deseurile. Acestea sunt cele mai utilizate patru și modalitățile prin care se poate evita ravagiul deșeurilor pentru fiecare dintre ele.

  • Fructe. Pot fi trei greșeli pe care le facem: cumpărare excesivă, aruncare pentru un singur semn de coacere excesivă, depozitare slabă (zonele fierbinți trebuie evitate).
  • Salata. Încă câteva pete? Frunzele ofilite? O culoare care tinde spre galben în unele părți?
  • Legume. Nu există alimente mai potrivite, în general, pentru gătirea resturilor. Sau să le refolosești. De fapt, legumele rămase pot deveni multe feluri de mâncare, de la bulion de legume până la supe cremă.
  • Pâine. Pâinea veche este, de asemenea, un ingredient ideal pentru a face prăjituri, pesmet (pentru a fi folosit în alte feluri de mâncare) și crutoane. Orice altceva decât să-l transforme în gunoi, așa cum fac brutăriile, din păcate, la sfârșitul zilei.

Care sunt alimentele cele mai aruncate

Deșeurile alimentare la nivel mondial au ajuns la 1,555 milioane de tone pe an. Acesta este clasamentul celor mai risipite alimente:

  • Fructe si legume
  • Cereale
  • Rădăcini și tuberculi
  • Lapte și derivate
  • Carne
  • Seminte oleaginoase si leguminoase
  • Peşte
RAPID SUPER SERVICE
RAPID SUPER SERVICE

By Orjan Vlad Stefan

Atunci când aproape toată lumea spune „Nu se poate!”, există totuși câțiva oameni care spun „Hai să găsim o soluție!”. Email: stiripesursebz@gmail.com Whatsapp: 0744270854

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *