Mai mulți localnici din C.A. Rosetti ne-au transmis imagini cu semnele formate pe cer imediat după formarea BOOM-ului sonic din această seară.
În cele două imagini se poate observa semnele formate pe cer după formarea unui boom sonic, cunoscut și ca scut sonic, care a pus pe furcă localnicii din județele Buzău și Brăila.
În urma exploziei produse de boom-ul sonic, casele și blocurile de pe o rază de zeci de kilometri au fost zgâlțâite, iar cetățenii au sesizat o bubuitură extrem de puternică.
Daniel Țiclea: Acest incident s-ar fi produs deasupra localității Surdila Greci
Daniel Țiclea, prefectul județului Buzău a intervenit în urmă cu câteva momente în direct la B1 TV, în urma exploziei petrecute în jurul ore 21:15.
„Cel mai probabil a fost vorba de un boom sonic. Nu a fost sesizat nicio calamitate pe raza județului nostru. Intensitatea a fost undeva deasupra localității Surdila Greci, adesea se întâmplă acest lucru când se survolează. Au fost apeluri răslețe, un singur apel a fost la 112 care a sesizat o bubuitură, în rest au fost comentarii pe Facebook și lumea s-a panicat. Dar rând pe rând informațiile s-au infirmat”, a spus Daniel Țiclea.
Fost pilot de la Boboc: Noi nu avem tehnica necesară de a forma un zid sonic!
Contactat de noi, un fost cadru militar de la Baza Aeriană Boboc a declarat că nu deținem tehnică necesară pentru formarea unui zid sonic.
„Asta nu a fost un zgomot de zid sonic, cel puțin nu al tehnicii noastre din dotare. Unda a fost extrem de mare pe o circumferință gigant. Spre exemplu un avion cu reacție IAR 99 ȘOIM pe ruta BACĂU – BOBOC nu va sparge niciodată zidul sonic, doar un avion supersonic”, ne-a declarat fostul cadru militar de la Boboc.
Exercițiu în spațiul aerian românesc
Cele patru F-16M ale detașamentului Carpathian Vipers participă la cel mai important exerciţiu aerian multinațional aflat în desfășurare, „Air Defender 23″. Piloții români au ocazia de a-și exersa abilitățile și cunoștințele privind tacticile, tehnicile și procedurile de realimentare în aer – AAR (air-to-air refuelling). Acest tip de antrenament are ca rezultat îmbunătățirea interoperabilității dintre aliați şi este o dovadă solidă a coeziunii şi solidarităţii în cadrul NATO.
Un boom sonic a fost format și în SUA de avioanele F-16
Reamintim că în urmă cu două săptămâni a avut loc un boom sonic și deasupra capitalei SUA. Avioanele de luptă cu reacţie F-16 au creat un boom sonic asupra capitalei SUA în timp ce urmăreau aparatul de zbor Cessna Citation, provocând consternare în rândul localnicilor, conform abcnews.go.com.
Boom-ul sonic
Boom-ul sonic este sunetul asociat cu undele de soc provocate de avioanele supersonice. Acestea produc cantitati imense de energie, si un sunet asemanator cu cel al unei explozii.
V-ati intrebat de ce avioanele atunci cand depasesc viteza sunetului, produc acel sunet puternic?
Atunci cand fulgera, lumina o putem vedea aproape instantaneu, insa viteza sunetului este mult mai mica si auzim tunetul cu intarziere.
Pentru a intelege mai bine boom-ul sonic, trebuie sa ne uitam la undele lasate de o barca sau un obiect pe apa. Daca vom atinge apa, aceasta va forma niste unde in forma de cercuri si se vor distanta de punctul unde am atins-o. Daca o barca merge incet, undele se vor propaga atat inaintea cat si in spatele barcii. Dar daca aceasta va merge mai repede, undele „nu mai au timp” sa se dea din cale si formeaza o singura unda, compusa din multe unde mai mici.
Atunci cand un avion depaseste viteza sunetului, adica de 331 metri pe secunda masurata la 0 grade celsius, el produce boom-ul sonic. Daca avionul merge cu o viteza mai mica decat cea a sunetului, undele se pot propaga si inaintea avionului. Lucru care nu se intampla atunci cand depaseste bariera sunetului, unde toate undele ce in mod normal s-ar fi propagat inaintea avionului sunt combinate impreuna provocand acel boom sonic. Aceasta compresie rezulta o singura unda de soc ce circula cu viteza sunetului.
Intensitatea sunetului unui boom sonic depinde de distanta dintre observator fata de avion. Frecventa creata de un boom sonic este concentrata intre 0,1 si 100 hertz, care este considerabil mica. Durata unui boom sonic este mica, de la 100 milisecunde (0,1 secunde) pana la 500 milisecunde. Intensitatea depinde de caracteristicile fizice ale navei si de altitudinea la care se afla. De exemplu, o nava aflata la 9100 de metri va creea un boom lateral ce se va auzi de la 48 de km, iar la 10000 de metri ajunge pana la 50 km.
Depinzand de altitudinea navei, boom-ul sonic poate ajunge pe pamant chiar si dupa 1 minut. Oricum, nu toate boom-urile sonice sunt auzite de pe pamant. Viteza sunetului la orice altitudine depinde de temperatura. In conditii atmosferice corespunzatoare, temperatura aerului scade cu cat altitudinea este mai mare. De exemplu, la nivelul marii temperatura este de 15 grade Celsius, iar la 9100 de metri temperatura scade la – 45 grade Celsius, conform descopera.org.
Viteza sunetului la o distanta de 9100 de metri este de 1.046 km / ora, dar pentru a fi auzit de pe pamant, avionul trebuie sa zboare cu o viteza de cel putin 1.200 km / ora.