Semnal de alarmă de la catedră: Analfabetismul funcțional, mediocritatea și dialogul defectuos dintre părinți și profesori, în centrul unei analize dure a educației din România
Anca Florea, directoarea adjunctă a Colegiului Național „B. P. Hasdeu”, una dintre cele mai prestigioase unități de învățământ din județ, atrage atenția asupra problemelor grave cu care se confruntă sistemul educațional românesc. Într-o postare publicată recent pe pagina sa de Facebook, aceasta vorbește despre ceea ce numește „pandemia mediocrității”, despre analfabetismul funcțional „individual, dar mai ales instituțional” și despre riscul pierderii unor întregi generații de elevi, dacă nu există o implicare reală din partea profesorilor și a părinților, conform Edupedu.
„Nu elevul faultează sistemul, ci sistemul permite scurtcircuitări”, afirmă Florea, punctând că problemele din educație nu țin doar de lipsa de implicare a dascălilor, ci și de comportamentul contradictoriu al părinților – fie prea implicați, fie complet absenți. „Hiperintervenționismul și nonintervenționismul sunt toxice în egală măsură”, spune aceasta.
În viziunea sa, dialogul dintre școală și familie a devenit adesea „un joc de putere” și nu un parteneriat în interesul copilului. Părinții refuză, de multe ori, să accepte realitatea carențelor educaționale, preferând iluzia unei performanțe neautentice. „Este moral să îi mințim și să le spunem că nu vor avea nicio problemă?”, se întreabă retoric directoarea adjunctă.

Ea critică dur validarea instituțională a incompetenței și respinge ideea conform căreia performanța ar trebui urmărită doar de dragul unui „brand educațional”. În schimb, îi îndeamnă pe elevi să caute excelența pentru a-și depăși limitele și a deveni liberi prin cunoaștere. „Nu le spun că mergem la olimpiadă să câștigăm, ci să vedem ce ne lipsește pentru a fi buni”.
Florea avertizează că „nu este niciodată prea târziu, ca dascăl, să înțelegi că nu ai voie să fii mediocru, dar s-ar putea să fie prea târziu pentru generațiile de tineri: cu ei timpul nu are răbdare”.
Postarea Ancăi Florea vine într-un moment în care dezbaterea despre starea educației în România este tot mai intensă, iar rezultatele testelor internaționale, rata abandonului școlar și criza de cadre didactice bine pregătite ridică semne de întrebare asupra viitorului sistemului.
