De unde a făcut rost guvernul Orban de 200 de milioane de lei pentru presă. Vezi cum se mituiește presa românească

Într-o perioadă în care încasările la buget au scăzut dramatic, guvernul Orban oferă 200 de milioane de lei presei în următoarele patru luni, în cadrul unei campanii de informare. Măsura se dorește a fi una de sprijin pentru acest domeniu, dar, de fapt, banii provin de la o altă instituție. Surse guvernamentale au confirmat pentru Europa Liberă că banii au fost transferați recent în fondul de rezervă al Executivului de la ANCOM și că din ei se vor face plățile către mass-media.

Guvernul a aprobat joi o Ordonanță de Urgență prin care va aloca 200 de milioane de lei pentru presă, măsură despre care Europa Liberă a scris în premieră în urmă cu o săptămână. Șeful Cancelariei, Ionel Dancă, a precizat în briefingul de presă după ședința de Guvern că va fi o amplă campanie de informare în ceea ce privește regulile care urmează să fie respectate după încetarea stării de urgență

„Această campanie de informare publică reprezintă în același timp un mecanism de sprijin pentru industria mass-media și jurnaliștii din România care în această perioadă au veniturile din publicitate afectate în mod semnificativ și în absența derulării unei astfel de campanii, practic, funcționarea lor ar fi puternic afectată, cu consecințe extrem de grave în ceea ce privește funcția lor de asigurare a unei informări corecte a cetățenilor”, a spus Dancă, care a precizat că măsura a venit după o consultare prealabilă cu asociațiile din domeniu.

Citește mai mult pe Europa Liberă.

Operațiunea „MITUIREA PRESEI”

Principalele prevederi ale proiectului de OUG:

Campania publicitară a început în 15 mai, și va dura patru luni și va fi plătită în limita a 200 milioane de lei, proporțional cu audiența. Sunt excluse instituțiile media finanțate de statul român, de alte state sau de instituții religioase.

Bugetul total de 200 milioane de lei va fi alocat astfel furnizorilor de servicii media și promovare:

55% pentru televiziuni (8% locale și 47% naționale), 23% pentru publicații online (5% locale și 18% naționale), 12% pentru radio (4% local, 8% național), 5% pentru ziare, reviste, periodice, 4% pentru publicitatea Outdoor, 1% pentru producătorii de conținut ai campaniei.

Audiența măsurată la nivelul anului 2019 – punct de audiență, tiraj, afișări, vizitatori unici – este criteriul de alocare a banilor. Sumele propuse:

a) Pentru radiodifuzorii TV cu audiență măsurată: 450 lei/punct de audiență pentru un spot video pentru cel mult 36 de difuzări pe zi.

b) Pentru radiodifuzorii radio cu audiență măsurată: în limita bugetelor alocate conform cotelor de piață măsurate la nivelul anului 2019 pentru cel mult 25 de difuzări pe zi.

c) Pentru radiodifuzorii TV și radio fără audiență măsurată: 50 lei/spot video sau audio în limita bugetelor alocate;

d) Pentru furnizorii media online: 5 lei/1000 afișări dar nu mai mult 5 afișări/vizitator unic și nu mai mult de 150.000 lei pentru un site, pentru bannere 970×250 pixeli, 300×250 pixeli și 300×600 pixeli, amplasate în primele două ecrane ale portalurilor web;

e) Pentru presa tipărită, pe toata perioada de desfășurare a campaniei, fiecare publicație inclusă în campanie va publica, în fiecare ediție, cel puțin o machetă de o pagină, ce va conține o creație oficială din cadrul campaniei, la următoarele costuri:

50.000 lei/lună, pentru fiecare cotidian cu difuzare națională, cu o apariție regulată și neîntreruptă pentru o perioadă de cel puțin 3 luni din 2019 și un tiraj mediu brut per ediție mai mare de 20.000 exemplare

30.000 lei/lună, pentru fiecare cotidian cu difuzare națională, cu o apariție regulată și neîntreruptă pentru o perioadă de cel puțin 3 luni din 2019 și un tiraj mediu brut per ediție între 2.000 și 19.999 de exemplare

15.000 lei/lună pentru fiecare cotidian cotidian cu un tiraj mediu brut per ediție între 500 și 1.999 exemplare

3.000 lei/lună, pentru fiecare ediție a publicațiilor periodice (săptămânal, bilunar, lunar, minim 8 apariții pe an) cu tiraj peste 2.000 de exemplare

2.000 lei/lună, pentru fiecare ediție a publicațiilor periodice (săptămânal, bilunar, lunar, minim 8 apariții pe an) cu tiraj între 500 și 1.999 de exemplare

Panourile publicitare vor fi luate în considerare după dimensiune și după mărimea localității, cu bugete cuprinse între 800-10.000 lei pe lună.

Campania va fi gestionată de Secretariatul General al Guvernului și Autoritatea pentru Digitalizarea României.

Instituțiile media care vor să participe trebuie să nu aibă restanțe la bugetul statului sau să respecte eșalonarea de plată, dacă e cazul. Pot primi bani și firmele în insolvență, dacă respectă planul de reorganizare.

Ca să beneficieze de acești bani de la guvern, instituțiile media trebuie să completeze o cerere prin intermediul unei platforme informatice guvernamentale care nu a fost precizată în OUG. SGG trebuie să publice un anunț legat de această platformă în trei zile de la apariția OUG, iar redacțiile care vor să aplice pentru ajutorul guvernamental au la dispoziție 5 zile de la anunțul SGG.

loading...

Orjan Vlad Stefan

Atunci când aproape toată lumea spune „Nu se poate!”, există totuși câțiva oameni care spun „Hai să găsim o soluție!”. Email: stiripesursebz@gmail.com Whatsapp: 0744270854

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *